Diferència entre revisions de la pàgina «Arquebisbat d'Urbino-Urbania-Sant'Angelo in Vado»

m
Tipografia
m (Tipografia)
| image = Urbino-duomo04.jpg
| image_size = 300px
| image_alt =
| caption = La Catedral d'Urbino
 
| territory = [[Fitxer: Flag of Marche.svg|vora|23px]] [[Marques]]
| province = [[Regió eclesiàstica Marques|Marques]]
| metropolitan = [[Arquebisbat de Pesaro]]
| sufragànies =
| archdeaconries =
| deaneries =
| bishop_title = [[Arquebisbe]]
| coadjutor =
| suffragans =
| auxiliary_bishops =
| apostolic_admin =
 
 
| map = Roman Catholic Diocese of Urbino in Italy.jpg
| map_alt =
| map_caption = En vermell apareix el territori del bisbat
| website = {{url|http://www.arcidiocesiurbino.it }}
''Tiphernum Metaurense'', avui Sant'Angelo in Vado, probablement era un bisbat en l'antiguitat, sent després destruït pels [[gots]] al [[segle VI]]. De fet, no està clara la distinció dels bisbes de Tiferno, que podrien pertànyer a la seu de [[bisbat de Città di Castello|Città di Castello]], a [[Umbria]] (''Tiphernum Tiberiacum''), o a la seu de les Marques: Lanzoni atribueix amb certesa a aquest últim el bisbe Lucifero, citat el [[465]], i amb el benefici del dubte el bisbe Mario, citat el [[499]].
 
El 18 de febrer de [[1635]],<ref>Cappelletti dóna l'any 1635, mentre que l'[[Anuari Pontifici]] el [[1636]].</ref> amb dues [[butlla|butlles]] amb el mateix inici ''Pro excellenti praeminentia'',<ref>El text de les bulles a: Cappelletti, ''op. cit.'', pp. 414-420 e 425-432.</ref> el [[Papa]] [[Urbà VIII]] va erigir la ciutat d'Urbania i de Sant'Angelo in Vado en seus diocesanes, les va unir a ''[[aeque principaliter]]'' i les va declarar [[sufragània|sufragànies]] d'Urbino.
 
La diòcesi es deriva de l'[[abadia territorial|abadia ''nullius'']] San Cristoforo di Castel Durante, declarada exempta el 8 de març de [[1401]], amb territori desmembrat de la diòcesi d'Urbino. El territori de l'abadia ''nullius'' i posterior diòcesi incloïa [[Sant'Angelo in Vado]] i [[Sassocorvaro]], i Castel Durante, que en homenatge a la papa que va fer un bisbat, va canviar el seu nom a Urbania. La diòcesi també va incorporar la col·legiata ''nullius''<ref>Cappelletti parla di ''castelli nullius dioecesis'' (''op. cit.'', p. 434).</ref> de [[Mercatello sul Metauro|Mercatello]] (erigida el [[1180]]) i de [[Lamoli]], després del [[breu apostòlic|breu]] ''Cum nuper nos'' del 20 d'octubre de [[1636]].<ref>El text del breu a: Cappelletti, ''op. cit.'', pp. 434-436.</ref> La residència del bisbe, d'acord a les butlles d'erecció, era alternativament en Sant'Angelo in Vado i Urbania, alternant d'un bisbe a un altre.
 
===Les seus unides ===
El 7 d'abril de [[1965]], a la mort del bisbe Giovanni Capobianco, les diòcesis de Sant'Angelo in Vado i d'Urbania van romandre com a seus vacants, fins al 23 de maig de [[1977]] quan es van unir ''[[in persona episcopi]]'' a l'arxidiòcesi d'Urbino amb l'arquebisbe Ugo Donato Bianchi.
 
El 30 de setembre de [[1986]], amb el decret ''Instantibus votis'' de la [[Congregació per als Bisbes]], s'establí la unió plena de les tres diòcesis i el nou districte eclesiàstic va assumir el seu nom actual.
 
L'arxidiòcesi va perdre la dignitat metropolitana l'11 de març de [[2000]] en favor de l'[[arxidiòcesi de Pesaro]].
| colspan=12 |<center> '''arquebisbat d'Urbino'''
|-
| 1950 || 46.700 || 47.000 || 99,4 || 116 || 108 || 8 || 402 || || 10 || 82 || 97
|-
| 1970 || 38.450 || 38.500 || 99,9 || 84 || 74 || 10 || 457 || || 10 || 94 || 111
|-
| 1980 || 36.200 || 38.200 || 94,8 || 84 || 71 || 13 || 430 || || 13 || 85 || 111
|-
| colspan=12 |<center> '''bisbat d'Urbania i Sant'Angelo in Vado'''
|-
| 1950 || 17.664 || 17.664 || 100,0 || 71 || 58 || 13 || 248 || || 10 || 91 || 61
|-
| 1970 || 9.582 || 9.582 || 100,0 || 33 || 29 || 4 || 290 || || 4 || 84 || 37
|-
| 1980 || 13.450 || 13.463 || 99,9 || 44 || 42 || 2 || 305 || || 2 || 82 || 57
|-
| colspan=12 | <center>'''arquebisbat d'Urbino-Urbania-Sant'Angelo in Vado'''
|-
| 1990 || 50.700 || 51.000 || 99,4 || 97 || 86 || 11 || 522 || || 11 || 145 || 51
|-
| 1999 || 52.600 || 54.000 || 97,4 || 81 || 72 || 9 || 649 || || 9 || 126 || 53
|-
| 2000 || 53.100 || 54.500 || 97,4 || 81 || 71 || 10 || 655 || || 10 || 125 || 53
|-
| 2001 || 53.500 || 55.000 || 97,3 || 78 || 65 || 13 || 685 || 1 || 13 || 130 || 53
| 2003 || 54.600 || 57.600 || 94,8 || 79 || 63 || 16 || 691 || 1 || 16 || 143 || 54
|-
| 2004 || 54.600 || 57.600 || 94,8 || 70 || 60 || 10 || 780 || || 10 || 140 || 54
|-
| 2010 || 50.500 || 54.900 || 92,0 || 68 || 59 || 9 || 742 || 1 || 10 || 108 || 54
233.857

modificacions