Obre el menú principal

Canvis

Canvis menors, neteja AWB
== Membres ==
[[Fitxer:EBU Member.svg|miniatura|Mapa del món amb els membres actius (blau marí) i membres associats (blau) de la Unió Europea de Radiodifusió.]]
La UER té tres categories de membres: actius, associats i participants autoritzats. Els primers abonen una taxa anual (en [[Franc suís|francs suïssos]]) l'import el fixa l'Assemblea General segons les seves possibilitats. Els associats i participants autoritzats paguen una subscripció.
 
Els membres actius són els més importants de la UER, ja que tenen accés a les xarxes de [[Euroradio]] i [[Eurovisió (xarxa)|Eurovisió]]. Tots ells formen part de l'Àrea de Radiodifusió Europea, que inclou no només a [[Europa]] sinó també a la [[conca del Mediterrani]] (nord d'Àfrica) i [[Àsia Occidental]]. La gran majoria són companyies de radiodifusió pública i van entrar abans de la dècada de 1990. Amb el sorgiment de ràdios i televisions privades, es van endurir les normes d'entrada; des de llavors es parla de «mitjans de comunicació de servei públic».
| align=left | {{AND}} || [[Ràdio i Televisió d'Andorra]] || RTVA || 2003
|-
|align=left rowspan="3" | {{banderaBanderes|Algèria}} [[Algèria]] || [[Entreprise nationale de télévision]] || ENTV || 1969
|-
| [[Entreprise nationale de Radiodiffusion sonore]] || ENRS || 1969
| align=left | {{AZE}} || [[ITV (Azerbaiyán)|İctimai Televiziya və Radio Yayımları Şirkəti]] || ICTIMAI || 2007
|-
| align=left rowspan="2" | {{BEL}} || [[Vlaamse Radio- en Televisieomroep]] || VRT || 1950
|-
|[[Radio Télévision Belge de la Communauté Française]] || RTBF || 1950
| align=left | {{BLR}} || [[Belaruskaja Tele-Radio Campanija]] || BTRC || 1993
|-
| align=left | {{banderaBanderes|Bòsnia i Hercegovina}} [[Bòsnia i Hercegovina]] || [[Radio-Televizija Bosne i Hercegovine]] || BHTV || 1993
|-
| align=left | {{BUL}} || [[Radio Nacional de Bulgaria|Bălgarsko Nationalno Radio]], [[Televisión Nacional de Bulgaria|Bălgarska Nationalna Televizija]] || BNT || 1993
|-
| align=left | {{banderaBanderes|Xipre}} [[Xipre]] || [[Cyprus Broadcasting Corporation]] || RIK/CyBC || 1968
|-
| align=left | {{banderaBanderes|Croàcia}} [[Croàcia]] || [[Hrvatska Radiotelevizija]] || HRT || 1993
|-
| align=left rowspan="2"| {{DIN}} || [[Danmarks Radio]] || DR || 1950
| [[TV 2 Danmark|TV2/Danmark]] || DK/TV2 ||1990
|-
| align=left | {{banderaBanderes|Egipte}} [[Egipte]] || [[Unión de radio y relevisión egipcia|Egyptian Radio and Television Union]] || ERTU || 1950-1957, 1984
|-
| align=left rowspan="2" | {{banderaBanderes|Eslovàquia}} [[Eslovàquia]] || [[Slovenský rozhlas]] || SK/SR || 1993
|-
| [[Slovenská televízia]] || SK/STV || 1993
|-
| align=left | {{banderaBanderes|Eslovènia}} [[Eslovènia]] || [[RTVSLO|Radiotelevizija Slovenija]] || RTVSLO || 1993
|-
| align=left rowspan="3" | {{ESP}} || [[Radiotelevisión Española]] || RTVE || 1955
| [[Cadena COPE|Radio Popular SA COPE]] || COPE || 1998
|-
| align=left | {{banderaBanderes|Estònia}} [[Estònia]] || [[Eesti Rahvusringhääling]] || ERR || 1993
|-
| rowspan="2" align=left | {{FIN}} || [[MTV3|MTV Oy]] || FI/MTV || 1993
| [[YLE|Oy Yleisradio Ab]] || YLE || 1950
|-
| rowspan="2" align=left | {{FRA}} || Groupement des Radiodiffuseurs français :<br />- [[TF1]]<br />- [[France 2]]<br />- [[France 3]]<br />- [[Canal+]]<br />- [[Radio France]]<br />- [[Radio France internationale]] || GRF || 1950
|-
| [[Europe 1]] || E1 || 1978
|-
| align=left | {{banderaBanderes|GeorgiaGeòrgia}} [[Geòrgia]] || [[Radiodifusión Pública de Georgia|Georgian Public Broadcasting]] || GPB || 2005
|-
| align=left | {{banderaBanderes|GRE}} [[Grècia]] || [[Ellinikí Radiofonía Tileórasi]] || ERT || 1950
|-
| align=left | {{banderaBanderes|NED}} [[Països Baixos|Holanda]] || [[Nederlandse Publieke Omroep]] || NPO || 1950
|-
| align=left | {{HUN}} || [[Magyar Rádió]], [[Magyar Televízió]] || HU/MTV || 1993
|-
| align=left rowspan="2" | {{banderaBanderes|IRL}} [[Irlanda]] || [[Radio Telefís Éireann]] || RTÉ || 1950
|-
| [[TG4|Teilifís na Gaeilge]] || TG4 || 2007
|-
| align=left | {{banderaBanderes|Islàndia}} [[Islàndia]] || [[RÚV|Ríkisútvarpið]] || RÚV || 1956
|-
| align=left | {{ISR}} || [[Corporació de Radiodifusió Israeliana]] || IPBC || 2017
| align=left | {{ITA}} || [[RAI|RAI-Radiotelevisione Italiana]] || RAI || 1950
|-
| align=left | {{banderaBanderes|Jordània}} [[Jordània]] || [[Corporación de radio y televisión jordana|Jordan Radio and Television Corporation]] || JRTV || 1969
|-
| align=left | {{LAT}} || [[Latvijas Radio]], [[Latvijas Televizija]] || LTV || 1993
|-
| align=left | {{banderaBanderes|Líban}} [[Líban]] || [[Télé-Liban]] || TL || 1950
|-
| align=left | {{banderaBanderes|Líbia}} [[Líbia]] || [[Libya Jamahiriya Broadcasting]] || LJB || 1974
|-
| align=left | {{banderaBanderes|Lituània}} [[Lituània]] || [[Lietuvos Radijas ir Televizija]] || LRT || 1993
|-
| align=left rowspan="2" | {{banderaBanderes|Luxemburg}} [[Luxemburg]] || [[RTL Group|CLT Multi Media]] || CLT || 1950
|-
| [[Etablissement de Radiodiffusion Socioculturelle du Grand-Duché de Luxembourg|Etablissement de Radiodiffusion Socioculturelle]] || ERSL || 1996
|-
| align=left | {{banderaBanderes|Macedònia}} [[Macedònia del Nord]] || [[Makedonska Radio Televizija]] || MKRTV || 1993
|-
| align=left | {{banderaBanderes|Malta}} [[República de Malta|Malta]] || [[PBS Malta|Public Broadcasting Services]] || MT/PBS || 1969
|-
| align=left | {{banderaBanderes|Marroc}} [[Marroc]] || [[Sociedad Nacional de Radiodifusión y de Televisión|Société nationale de radiodiffusion et de télévision]] || SNRT || 1950-1961, 1968
|-
| align=left | {{banderaBanderes|Moldàvia}} [[Moldàvia]] || [[Teleradio-Moldova]] || TRM || 1993
|-
| align=left | {{MON}} || Groupement de Radiodiffusion monégasque :<br />- [[RMC]]<br />- [[TMC Monte Carlo|Télé Monte-Carlo]]<br />- [[Monte-Carlo Radiodiffusion]] || || 1950
|-
| align=left | {{banderaBanderes|Montenegro}} [[Montenegro]] || [[RTCG|Radio-televizija Crne Gore]] || RTCG || 2001
|-
| align=left rowspan="2" | {{banderaBanderes|Noruega}} [[Noruega]] || [[Norsk Rikskringkasting]] || NRK || 1950
|-
| [[TV 2 (Noruega)|TV2]] || NO/TV2 || 1992
| align=left | {{POR}} || [[Rádio e Televisão de Portugal]] || RTP || 1950
|-
| rowspan="2" align=left | {{banderaBanderes|República Txeca}} [[República Txeca]] || [[Český rozhlas]] || ČR ||1993
|-
| [[Česká televize]] || ČT || 1993
| [[United Kingdom Independent Broadcasting]]: [[Independent Television|ITV]], [[Channel 4]], [[S4C]], [[Five (canal de televisión)|Five]] || UKIB || 1959
|-
| align=left rowspan="2" | {{banderaBanderes|Romania}} [[Romania]] || [[Societatea Română de Radiodifuziune]] || ROR || 1993
|-
| [[Televiziunea Română]] || TVR || 1993
| [[Rusia (canal de televisión)|RossijskoeTeleradio]] || RTR || 1993
|-
| align=left | {{banderaBanderes|San Marino}} [[San Marino]] || [[San Marino RTV]] ||SMRTV || 1995
|-
| align=left | {{banderaBanderes|Sèrbia}} [[Sèrbia]] || [[Radio-televizija Srbije]] || RTS || 2001
|-
| align=left rowspan="2" | {{SUE}} || Sveriges Television och Radio Grupp :<br />- [[Sveriges Television]]<br />- [[Sveriges Radio]]<br />- [[Sveriges Utbildningsradio]] || SVT || 1950
|-
| [[TV4]] || TV4 || 2004
| align=left | {{TUR}} || [[Türkiye Radyo Televizyon Kurumu]] || TRT || 1950
|-
| align=left rowspan="2" | {{banderaBanderes|Ucraïna}} [[Ucraïna]] || [[Natsionalna Telekompaniya Ukrainy|Natsionalna Telekompaniya Ukraïny]] || NTU || 1993
|-
| [[Radio Ucrania|Natsionalna Radiokompanya Ukraïny]] || NRU || 1993
| align=left | {{CAN}} || [[Canadian Broadcasting Corporation]] || CBC/SRC
|-
| align=left | {{banderaBanderes|Xile}} [[Xile]] || [[Canal 13 (Chile)|Corporación de Televisión de la Pontificía Universidad Católica de Chile]] || UCTV
|-
| align=left rowspan=2 | {{KOR}} || [[Korean Broadcasting System]] ||KBS
| [[Munhwa Broadcasting Corporation]] || MBC
|-
| align=left | {{banderaBanderes|Cuba}} [[Cuba]] || [[Instituto Cubano de Radio y Televisión]] ||ICRT
|-
| align=left rowspan=6| {{banderaBanderes|Estats Units}} [[Estats Units]] || [[American Broadcasting Company]] ||ABC
|-
| [[Columbia Broadcasting System]] || CBS
| [[WFMT Radio Network]] || WFMT
|-
| align=left | {{banderaBanderes|Gàmbia}} [[Gàmbia]] || [[Gambia Radio and Television Services]] || GRTS
|-
| align=left rowspan=2 | {{banderaBanderes|Geòrgia}} [[Geòrgia]] || [[Teleimedi]] || TEME
|-
|[[Rustavi 2]] || RB
| align=left | [[Groenlàndia]] || [[Kalaalit Nunaata Radioa]] || KNR
|-
| align=left | {{banderaBanderes|Hong Kong}} [[Hong Kong]] || [[Radio Television Hong Kong]] || RTHK
|-
| align=left | {{IND}} || [[All India Radio]] || AIR
|-
| align=left | {{banderaBanderes|Iran}} [[Iran]] || [[Islamic Republic of Iran Broadcasting]] || IRIB
|-
| align=left rowspan=6 | {{JAP}} || [[NHK|Nippon Hoso Kyokai]] || NHK
|[[National Association of Commercial Broadcasters in Japan]] || NACB
|-
|[[Tokyo Broadcasting System Inc.]]. || TBS
|-
|[[Tokyo FM Broadcasting Co. Ltd.]]. || TFM
|-
| align=left | {{MAL}} || [[Radio Television Malaysia]] || RTM
| align=left | [[Illes Maurici]] || [[Mauritius Broadcasting Corporation]] || MBC
|-
| align=left | {{banderaBanderes|Mauritània}} [[Mauritània]] || [[Télévision de Mauritanie]] || MR/TVM
|-
| align=left | {{banderaBanderes|Nepal}} [[Nepal]] || [[Nepal Television Corporation]] || NTVC
|-
| align=left rowspan=2 | {{banderaBanderes|Nova Zelanda}} [[Nova Zelanda]] || [[Radio New Zealand]] || RNZ
|-
| [[Television New Zealand]] || TVNZ
|-
| align=left | {{banderaBanderes|Oman}} [[Oman]] || [[Oman Directorate General of Radio and Television]] || ODGRT
|-
| align=left | {{banderaBanderes|Pakistan}} [[Pakistan]] || [[Pakistan Television Corporation]] || PK/PTV
|-
| align=left | {{banderaBanderes|Qatar}} [[Qatar]] || [[Canal de Al-Yazira Infantil|Canal de Al Jazeera Infantil]] || JCC
|-
| align=left | {{banderaBanderes|Síria}} [[Síria]] || [[Organisme de la Radio-Télévision Arabe Syrienne]] || ORTAS
|-
| align=left | {{banderaBanderes|Sri Lanka}} [[Sri Lanka]] || [[Sri Lanka Broadcasting Corporation]] || SLBC
|-
| align=left | [[Sud-àfrica]] || [[South African Broadcasting Corporation]] || SABC
| align=left | {{VEN}} || [[RCTV|Radio Caracas Televisión / Radio Caracas Radio]] || RCTV/RCR
|-
| align=left | {{BanderaBanderes|Zimbabwe}} [[ZimbabweZimbàbue]] || [[Zimbabwe Broadcasting Corporation]] || ZBC
|}
 
| align=left | {{BEL}}<br />{{CAN}}<br />{{FRA}}<br />{{SUI}} || [[TV5 Monde|TV5 Europe]] || [[TV5MONDE|FRI/TV5]]
|-
| align=left rowspan="2" | {{banderaBanderes|Espanya}} [[Espanya]] || [[Catalunya Ràdio|Catalunya Música]] || CAT
|-
| [[Abertis Telecom S.A.]]. || [[Abertis]]
|-
| align=left | {{BanderaBanderes|Unió Europea}} [[Unió Europea]] || [[Euronews]] || [[Euronews]]
|-
| align=left | {{FRA}}<br />{{ALE}} || [[ARTE GEIE]] || [[ARTE]]
| align=left | {{MKD}} || [[JP MRD (Macedonian Broadcasting)]] || [[JPMRD]]
|-
| align=left rowspan="2" | {{banderaBanderes|Hongria}} [[Hongria]] || [[Antenna Hungária RT]] || [[AH]]
|-
| [[Duna TV|Duna Television]] || [[Duna TV]]
|-
| align=left | {{BanderaBanderes|Palestina}} [[Palestina]] || [[Corporació de Radiodifusió Palestina]] || [[Corporació de Radiodifusió Palestina|PBC]]
|-
| align=left | {{banderaBanderes|Rússia}} [[Rússia]] || [[All-Russia State Television and Radio Company|Russian TV and Radio Broadcasting Network]] || [[All-Russia State Television and Radio Company|RTRN]]
|-
| align=left | {{banderaBanderes|Sud-àfrica}} [[Sud-àfrica]] || [[Sentech|Sentech (Pty) Ltd]] || [[Sentech|SNTC]]
|-
| align=left | {{BanderaBanderes|Emirats Àrabs Units}} [[Emirats Àrabs Units]] || [[Middle East Broadcasting Centre|MBC Limited - Middle East Broadcasting Centre]] || [[Middle East Broadcasting Centre|MEBC]]
|-
| align=left | {{banderaBanderes|França}} [[França]] || [[Université radiophonique et télévisuelle internationale]] || [[URTI]]
|}
 
| align=left | {{BLR}} || '''[[Obshchenatsional'noe Televidenie]] (ONT)'''<br />Després de la mala realització de les preseleccions del Festival de la Cançó d'Eurovisió per part de la [[Belaruskaja Tele-Radio Campanija|BRTC]], el cap d'Estat del país, n'[[Aleksandr Lukashenko]], ha instat a l'ORT a sol·licitar l'ingrés a la UER com a membre. La resolució està prevista per finals de 2009.
|-
| align=left | {{LIE}} || '''[[1.FLTV]]'''<br />És l'única televisió de Liechtenstein, va començar a transmetre el 15 d'Agostagost de 2008. Abans del 31 de juliol de 2009, els directius de la cadena presentaran una sol·licitud d'ingrés a la UER.
|-
| align=left | {{banderaBanderes|Marroc}} [[Marroc]] || '''[[2M TV]]'''<br />És la segona cadena privada més important del país, que ha demanat l'ingrés a la UER.
|-
| align=left | {{KOS}} || '''[[RTK]]'''<br />S'ha mostrat interessada a integrar-se a la UER. No obstant això, queda en suspens al tractar-se d'un Estat parcialment reconegut. Va retransmetre el Festival de la Cançó d'Eurovisió del 2009.
 
== Requisits d'accés ==
Els membres actius de la UER són principalment les ràdio televisions públiques d'Europa i de la conca mediterrània, són molt poques les televisions de titularitat privada lque en són membres actives, entrant totes abans dels anys 90, que és quan la UER va endurir les normes d'entrada per a evitar que les noves televisions privades que sorgirien per tota Europa formessin part de tal selecte club.
 
Avui dia, si un organisme vol entrar a formar part de la UER ha de complir les següents normes:
3r- La seva programació ha de ser variada, incloent des de notícies, infantils, música, programes minoritaris, fins a programes culturals, que no han de restringir-se a horaris minoritaris. Quant a la programació esportiva, ha de superar les 200 hores anuals i han d'incloure almenys retransmissions de 12 esports, de les quals, almenys 8 esports la seva transmissió duri més de 3 hores a l'any, i sempre en horari entre les 7 del matí i la 1 de la matinada.
4t- Produïxen realment i sota el seu propi cost i control editorial una proporció substancial de la seva programació.
5é- Que no estiguin relacionades o tinguin acords amb cap altre organisme que competeixi amb la UER pels drets de retransmissió d'esdeveniments esportius.
 
== Organització ==
La Unió Europea de Radiodifusió és una [[Organització sense ànim de lucre|associació sense ànim de lucre]], amb seu a [[Ginebra]] ([[Suïssa]]), que pot exercir activitats de caràcter comercial per complir els seus objectius. Es regeix per l'Estatut de la UER.
 
L'Assemblea General, formada pels membres actius, és l'òrgan més important. Entre les seves tasques, defineix els objectius i aprova els pressupostos. Cada any se celebren dues assemblees generals: la d'[[estiu]] està oberta als membres actius i als associats, mentre que a la d'[[hivern]] només poden participar els actius. En aquestes trobades els únics idiomes oficials amb els quals es treballa són l'[[anglès]] i el [[francès]].
Hi ha cinc departaments que reporten directament a la Junta: dos òrgans assessors (Auditoria i personal), dos grups d'experts (Estatuts i Finances) i el Consell d'Administració.
 
La participació dels membres actius està garantida en les Assemblees Especialitzats, en sis Comitès Permanents ([[Euroradio]], [[Eurovisió (xarxa)|Eurovisió]], [[legislació|Legal]], [[Tecnologia]], [[Notícia|Notícies]] i [[Esport|Esports]]s) i en els grups especials.
 
El director general, elegit per la Junta Directiva, coordina i supervisa tots els comitès permanents amb ajuda dels caps dels departaments, que els informen de la situació. A més representa la UER en fòrums internacionals, conferències i reunions a nivell governamental. El seu mandat està limitat a sis anys. La directora general des de 2010 és la suïssa-neerlandesa Ingrid Deltenre, procedent de SRG SSR.
 
{{autoritat}}
{{ORDENA:Unio Europea De Radiodifusio}} <!--ORDENA generat per bot-->
 
{{ORDENA:Unio Europea De Radiodifusio}}
[[Categoria:Organitzacions culturals internacionals]]
[[Categoria:Telecomunicacions]]
303.629

modificacions