Crepidoma: diferència entre les revisions

Contingut suprimit Contingut afegit
Pàgina nova, amb el contingut: «En la arquitectura clásica, se llama crepidoma (κρηπίδωμα, del griego krepìs, base) a la plataforma escalonada construida en piedra sobre la que se a...».
 
m traducció, millora format, enllaços, categoria ...
Línia 1:
En laA l'[[arquitectura]] clásicaclàssica, se llamas'anomena '''crepidoma''' (κρηπίδωμα, del griego [[grec]] krepìs, base) a la plataforma escalonada construidaconstruïda enamb piedrapedra sobre la que se asientas'assenta un templotemple.
 
EnAl el ordenordre dórico[[dòric]], estáesta conformada porper tres escalonesgraons que tienentenen la funciónfunció de sobreelevarsobre-elevar el edificiol'edifici, separandoseparant simbólicamentesimbòlicament la residencia dedels los diosesDeus del nivelnivell del sueloterra. EnA ell' ordenorde jónico[[jònic]] yi corintio[[corinti]] varíavaria el número de escalonesescales.
 
La partepart superior del crepidoma ses'anomena llama estilóbato[[estilobat]] (escalónescala o planopla sobre el que apoyanes lasrecolzen columnas)les ycolumnes) losi escalonesl' inferioresinferior estereóbato[[estereobat]]. La estructura de piedrapedra sobre la que sees apoyarecolza el crepidoma (en piedrapedra menosmenys trabajadatreballada porqueperquè no sees veveu) ses'en llamadiu [[euthynteria]].
 
La crepidoma pot presentar decoracions como motllures u altres motius en las cares visibles.
La crepidoma puede presentar decoraciones como molduras u otros motivos en las caras visibles. A veces, se encuentran también efectos ópticos, como en el Partenón, en donde todo el basamento es ligeramente convexo para parecer, en perspectiva, más amplio visualmente.
A vegades, es troben també efectes òptics, como en el [[Partenó]], on tot el basament es lleugerament [[convex]] per semblar, en perspectiva, mes ample visualment.
 
[[Categoria:Arquitectura|Crepidoma]]