Duaenre

príncep egipci i djati de la IV Dinastia

Duaenre, Duanre o Duwa-Ra, (Dw3 nj Rˁ, "Alabat sigui Ra")[1] va ser un príncep egipci i djati (visir) de Menkaure durant la IV Dinastia.[2] Era fill del rei Khefren i de la reina Meresankh Els seus títols coneguts eren Fill del Rei del seu cos (sA nswt n Xt = f), Príncep Hereditari (jrj-pat), Comte (HAtj-a), djati (tAjtj), Escriva del Llibre Diví (sS mDAt-nTr) , Boca de Nekhen (r nxn), i Boca de cada Butita (r p nb).[3]

Infotaula de personaDuaenre
Biografia
Naixementsegle XXVI aC Modifica el valor a Wikidata
Mortvalor desconegut Modifica el valor a Wikidata
Activitat
Ocupaciópríncep, djati Modifica el valor a Wikidata
PeríodeAntic Egipte i Regne Antic d'Egipte Modifica el valor a Wikidata
Família
FamíliaDinastia IV d'Egipte Modifica el valor a Wikidata
FillsBabaef Modifica el valor a Wikidata
ParesKhefren Modifica el valor a Wikidata  i Meresankh III Modifica el valor a Wikidata

FamíliaModifica

Duaenre
en jeroglífic
D21
D36
D46
N14
V4
N35
[4]

Dua(en)re era fill del rei Khefren i de la reina Meresankh III. Per tant era també net del faraó Khufu.[5] El djati Babaef II era probablement un fill de Duaenre.[5]

Una inscripció en una porta falsa trobada a la tomba G 3098 (anomenada G 2098 per Fischer) de la necròpolis de Gizeh esmenta una dona anomenada Neferhetepes-nedjes, filla de Neferhetepes (-wer) i neta del Fill del Rei del seu cos Duanre. Probablement aquest Duanre sigui el mateix que Duaenre. Si fos aquest el cas, Neferhetepes i Neferhetepes-nedjes eren probablement filla i neta del príncep Duaenre.[6] La falsa porta es va trobar en un afegitó a la tomba d’Iymeri i la seva dona Persenet. No se sap la relació d'Iymeri amb la família de Duaenre.[7][8]

TombaModifica

Duaenre va ser enterrat a la mastaba G 5110 del camp occidental de la necròpolis de Gizeh.[9] La mastaba conté un passadís i un vestíbul. Duaenre està representat amb un auxiliar i oferint textos al passadís. La cambra conté escenes que mostren Duaenre i els assistents que porten ofrenes i animals. També hi apareix un fill en una escena que mostra la presentació del bestiar. Ernesto Schiaparelli va trobar-hi un sarcòfag de granit vermell sense inscripcio a la fossa de la mastaba, que ara es troba al museu de Torí.[2]

Un fragment de pedra calcària trobat a les deixalles menciona els noms d’Iufi i Perneb, que eren supervisors de les bandes de desenes. Aquests homes haurien estat els supervisors dels treballadors que van construir la mastaba.[10]

ReferènciesModifica

  1. Ranke, 1935, p. 398.
  2. 2,0 2,1 Malek, Moss i Porter, 1974.
  3. «DUAENRE (G 5110)» (en anglès). Digital Giza. [Consulta: 25 gener 2021].
  4. Malek, Moss i Porter, 1964, p. 148.
  5. 5,0 5,1 Dodson i Hilton, 2004, p. 52, 56.
  6. Fischer, 1924, p. 140.
  7. «G 3098» (en anglès). Digital Giza. [Consulta: 25 gener 2021].
  8. Fischer, 1924, p. 64, 65.
  9. «G 5110» (en anglès). Digital Giza. [Consulta: 25 gener 2021].
  10. Smith, 1952, p. 120, 126, fig. 8.

BibliografiaModifica