Hongqi («Bandera Roja») (en xinès: 红旗; pinyin: Hóngqí) fou una revista de teoria política publicada pel Partit Comunista Xinès.[1] Fou un dels "dos diaris i una revista" en circulació oficial al país durant les dècades de 1960 i 1970.[2][3] Els diaris eren: el Renmin RibaoDiari del Poble») i el Guangming Daily.[3]

Infotaula de publicacions periòdiquesHongqi
沿着十月社会主义革命开辟的道路前进.png
modifica
Tipusrevista modifica
Fitxa
LlenguaXinès
Data de publicació1958
Dissolució1988
EditorChen Boda
AdreçaPequín, RP Xina
EstatRepública Popular de la Xina modifica
Dades i xifres
Format de periòdicTabloide
PeriodicitatMensual (1958-1979)
Bimensual (1980-1988)
ÀmbitRepública Popular de la Xina
TemaTeoria política
Editor en capChen Boda (1958–1970)
Yao Wenyuan (1970–1976)
Q9315251 Tradueix (1977–1978)
Xiong Fu (en) Tradueix (1978–1987) modifica
EditorialPartit Comunista Xinès (PCX)
Identificadors
ISSN0441-4381 modifica
OCLC1752410 modifica

Història i perfilModifica

El rotatiu començà a publicar-se l'any 1958,[1][4] durant el Gran Salt Endavant.[2] Fou la successora d'una altra, Xuexi («Estudi»),[5] i el seu nom fou designat per Mao Tse-tung.[1] Chen Boda en fou l'editor,[5] el qual serví com a mitjà de comunicació crucial durant la Revolució Cultural.[1][6] L'any 1966 Pol Pot formà una revista similar amb el mateix nom a Cambotja en khmer: Tung Krahom.[7]

Durant la dècada de 1960 la publicació s'acabà temporalment, però fou represa el 1968.[8] La freqüència de la revista fou mensual entre el seu inici l'any 1958 fins al 1979.[5] En canvi, entre 1980 i 1988 fou publicada de forma bimensual.[5] Durant la seva existència cobrí els arguments teòrics recolzats pel partit.[2] El maig de 1988, oficials xinesos anunciaren que la revista s'acabaria tancant.[9] Finalment, va deixar de publicar-se el juny 1988, i fou succeïda per Qiushi («Cercant la Veritat»), una altra revista.[1][4]

Direcció i Consell editorialModifica

El primer consell editorial es formà l'any 1958,[10] amb 36 membres, dels quals 24 pertanyien al Lideratge del Comitè del Projecte, amb Chen Boda como a redactor en cap. El març de 1968, l'establiment del grup dels membres de la Crítica Acadèmica desintegraren de fet l'anterior consell editorial. El juny de 1969, la major part del personal de la revista fou descentralitzat amb un equip temporal, deixant a 12 persones encarregades del treball editorial. El setembre de 1970, Chen Boda fou acomiadat i Yao Wenyuan s'encarregà de la direcció de la revista i l'organització de l'equip editorial temporal fins 1977, any en què Wang Shu el rellevà. Un any després, Fu Yung prengué les regnes de la direcció de la revista fins que l'any 1987 Su Xing el substituí, essent durant un any l'últim director en cap del rotatiu.

ReferènciesModifica

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 «China to Furl Red Flag, Its Maoist Theoretical Journal». Los Angeles Times [Beijing], 01-05-1988 [Consulta: 22 abril 2016].
  2. 2,0 2,1 2,2 Cynthia Leung Perspectives on Teaching and Learning Chinese Literacy in China. Springer Science & Business Media, 4 octubre 2012, p. 52. ISBN 978-94-007-4821-7 [Consulta: 22 abril 2016]. 
  3. 3,0 3,1 Robert B. Kaplan Language Planning and Policy in Asia: Japan, Nepal, Taiwan and Chinese characters. Multilingual Matters, 2008, p. 95. ISBN 978-1-84769-095-1 [Consulta: 22 abril 2016]. 
  4. 4,0 4,1 «About Qiushi Journal». Qiushi, 19-09-2011 [Consulta: 22 abril 2016].
  5. 5,0 5,1 5,2 5,3 Lawrence R. Sullivan. Historical Dictionary of the People's Republic of China. Scarecrow Press, 23 maig 2007, p. 420. ISBN 978-0-8108-6443-6 [Consulta: 24 abril 2016]. 
  6. Kevin Latham. Pop Culture China!: Media, Arts, and Lifestyle. ABC-CLIO, 2007, p. 153. ISBN 978-1-85109-582-7 [Consulta: 24 abril 2016]. 
  7. Odd Arne Westad The Third Indochina War: Conflict Between China, Vietnam and Cambodia, 1972-79. Routledge, 27 setembre 2006, p. 199. ISBN 978-1-134-16776-0 [Consulta: 24 abril 2016]. 
  8. Bulletin of the Atomic Scientists. Educational Foundation for Nuclear Science, Inc., febrer 1969, p. 86 [Consulta: 22 abril 2016]. 
  9. Roderick MacFarquhar. The Politics of China: The Eras of Mao and Deng. Cambridge University Press, 13 gener 1997, p. 414. ISBN 978-0-521-58863-8 [Consulta: 24 abril 2016]. 
  10. «杨永兴,毛泽东为何倡议创办红旗?,环球视野» (en xinès). GlobalView.cn. [Consulta: 28 novembre 2016].

Enllaços externsModifica