Obre el menú principal

El·linikí Radiofonia Tileórasi

corporació de ràdio i televisió pública de Grècia
(S'ha redirigit des de: Ellinikí Radiofonía Tileórasi)

El·linikí Radiofonia Tileórasi (en grec: Ελληνική Ραδιοφωνία Τηλεόραση, "RadioTelevisió Hel·lènica"), coneguda per les seves sigles ERT, és la corporació de ràdio i televisió pública de Grècia, fundada el 1938 i segueix en emissió, encara que va ser clausurada entre el 12 de juny de 2013 i el 10 de juny de 2015.[1][2][3][4] ERT és membre de la Unió Europea de Radiodifusió (UER) i, des de la dècada del 1970, formava part del Festival de la Cançó d'Eurovisió, organitzat per UER.

Infotaula d'organitzacióEl·linikí Radiofonia Tileórasi
EPT logo.svg
Dades bàsiques
Nom curt Ελληνική Ραδιοφωνία Τηλεόραση
Tipus canal de televisió, emissora de ràdio, difusor i canal de cable
Indústria TV
Forma jurídica Empresa pública
Pais d'origen Grècia Grècia
Forma jurídica
Creació 1938 a Atenes
Activitat
Membre de Unió Europea de Radiodifusió (2015)
Organització i govern
Seu 
Propietat de Grècia

Lloc web Lloc web oficial
Modifica les dades a Wikidata

Contingut

ServeisModifica

Va arribar a gestionar diversos canals de televisió, cinc cadenes de ràdio i una àmplia xarxa d'emissores locals i regionals:

RàdioModifica

En el moment del seu tancament, la ràdio grega comptava amb cinc cadenes:

  • ERA 1, anteriorment coneguda com a NET FM
  • ERA 2
  • ERA 3
  • ERA Sport
  • "Veu de Grècia" (Η Φωνή της Ελλάδας), emissora internacional

Kosmos i Filia podien sincronitzar-se amb freqüència modulada (FM) a Atenes i Corint, i més de dinou ràdios regionals de FM abastien la seva xarxa local; les de Tessalònica i Macedònia també emetien en ona mitjana (OM).

TelevisióModifica

En el moment del seu tancament, la televisió grega comptava amb tres canals de televisió, els tres primers dels quals eren d'àmbit nacional:

  • ET1, des del 23 de febrer de 1966
  • NET, des del 27 d'abril de 1967
  • ET3, des del 14 de desembre de 1988
  • ERT HD, d'alta definició
  • ERT World, a través del senyal internacional per satèl·lit i Internet

Anteriorment també havien existit els canals temàtics de TDT Ciné+, Sport+, Prisma+, Cinesport+, Studio+ i Info+, que van tancar per la crisi econòmica.

TancamentModifica

El 19 d'agost de 2011 l'empresa va informar que passaria a ser pública però deixaria de ser estatal.[5]

L'11 de juny de 2013 a la nit, el portaveu del govern grec va anunciar que, atès els problemes econòmics pels quals passava el país, l'empresa deixaria de funcionar el 12 de juny, un cop finalitzada la programació del dia anterior,[1][2][3] i que es crearia una nova empresa pública més moderna i eficient, i amb una plantilla més reduïda.[1][2]

Aquell dia, un cop apagat el senyal i claururat el lloc web, els treballadors, que havien decidit optar per l'autogestió i lluitar contra el tancament, van seguir retransmetent a través d'Internet en streaming, tancats a la seu.[6] Aquests, però, van ser amenaçats de ser arrestats com a ocupants il·legals si no desallotjaven l'edifici, encara que la policia no va intervenir-hi.[7]

Grècia es va convertir, així, en el primer país de la Unió Europea en eliminar el seu servei de radiodifusió pública.[6] El tancament va deixar sense televisió molts grecs, ja que els canals privats no arriben a totes les illes[2] (al voltant d'un 16% del territori).[8]

La mesura va suposar l'acomiadament de tota la plantilla, que constava d'uns 2.600 treballadors,[1][2][3] amb la intenció d'estalviar 300 milions d'euros[6][7] i complint, així, les exigències de la troika europea de retallar 2.000 places de funcionaris el 2013 i 15.000 més durant l'any següent.[2][3]

ReaccionsModifica

Els empleats de les televisions privades i la premsa escrita es van solidaritzar amb els seus companys fent una vaga d'un dia,[1][2][7] mentre que els principals sindicats del país van convocar-ne una de general de 24 hores, prevista per a l'endemà al tancament.[6] Ilias Ilipoulos, el secretari general d'ADEDY, el sindicat dels periodistes del sector públic, va qualificar aquesta mesura de "cop d'estat".[9][6]

Fora de Grècia, les crítiques van ser generalitzades, entre les quals es troben les de la Federació Internacional de Periodistes i les de Reporters Sense Fronteres,[6] els quals han afirmat que la mesura presa és un "menyspreu a la democràcia" i han demanat una rectificació.[10][7]

La Comissió Europea, d'altra banda, va aplaudir la decisió adoptada pel govern.[11]

NERITModifica

El 12 de juny de 2013 el govern d'Andonis Samaràs va anunciar que ERT seria reemplaçada per Νέα Ελληνική Ραδιοφωνία, Ίντερνετ και Τηλεόραση, NERIT ("Nova Ràdio, Internet i Televisió Hel·lènica"), el llançament de la qual està previst per finals d'agost de 2013[12] amb una plantilla d'uns 1.000 a 1.200 treballadors, i que se seguiria finançant de la mateixa manera.[13] El portaveu del govern, Simos Kedikoglou, va afirmar que NERIT comptaria amb un finançament de 100 milions d'euros, front els més de 300 que ERT obtenia a través de les tarifes per llicència que rebia a través de les factures d'electricitat.[7]

Vegeu tambéModifica

ReferènciesModifica

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 «El Govern grec tanca la radiotelevisió pública i acomiada per sorpresa els seus 2.600 empleats». El Periódico, 11-06-2013. [Consulta: 13 juny 2013].
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 2,5 2,6 «Atenes La ràdio i la televisió públiques gregues deixen d'emetre després de setanta-cinc anys d'història». 324.cat, 12-06-2013. [Consulta: 13 juny 2013].
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 «Grècia es queda sense televisió i ràdio públiques». VilaWeb, 12-06-2013. [Consulta: 13 juny 2013].
  4. «La radiotelevisió pública grega torna a emetre després de dos anys». VilaWeb, 11-06-2015. [Consulta: 13 juny 2013].
  5. «Δημόσια και ανεξάρτητη ΕΡΤ». www.ert.gr, 19-08-2011. [Consulta: 19 agost 2011].
  6. 6,0 6,1 6,2 6,3 6,4 6,5 «Vaga general a Grècia pel tancament de la radiotelevisió pública». El Periódico, 12-06-2013. [Consulta: 13 juny 2013].
  7. 7,0 7,1 7,2 7,3 7,4 «ERT journalists defy closing down order to continue broadcasts as coalition faces severe test» (en anglès). Ekathimerini.com, 13-06-2013. [Consulta: 13 juny 2013].
  8. Geografia física, a Natureduca.com [Consulta: 13 de juny de 2013] (castellà)
  9. «"Fins que el Govern es retracte". Els sindicats grecs convoquen una vaga de 24 hores en protesta pel tancament de la radiotelevisió pública». Europa Press, 13-06-2013. [Consulta: 13 juny 2013].
  10. «Reporters sense Fronteres acusa Atenes de "menyspreu a la democràcia"». El Periódico, 12-06-2013. [Consulta: 13 juny 2013].
  11. «Brussel·les avala el tancament de la radiotelevisió pública grega». El Periódico, 12-06-2013. [Consulta: 13 juny 2013].
  12. «Fallout in Athens and Brussels over Greek TV shutdown» (en anglès). Euronews, 12-06-2013. [Consulta: 13 juny 2013].
  13. «ERT: the day after» (en anglès). Euronews, 12. [Consulta: 13].

Enllaços externsModifica