Obre el menú principal

Vorwärts (en català "Endavant")[2] fou l'òrgan central del Partit Socialdemòcrata d'Alemanya fundat el 1876. Després del Congrés de Halle (1891), s'anà publicant diàriament com a successor del Berliner Volksblatt, fundat el 1884. Avui en dia es publica mensualment i s'envia a tota la militància del partit.

Infotaula de publicacions periòdiquesVorwärts
Vorwaerts nr 1.png
Portada del primer exemplar (1 d'octubre 1876)
Tipus party newspaper Tradueix i editorial
Fitxa
Llengua Alemany
Data de publicació 1 d'octubre de 1876
Redacció en cap Karin Nink
Adreça Bad Godesberg
Bonn, Alemanya
Publicat a Bonn
Dades i xifres
Format de periòdic Tabloide
Periodicitat Mensual
Àrea d'operació Alemanya
Tema Informació general
P98 Tradueix Lars Klingbeil
Editorial Partit Socialdemòcrata d'Alemanya (SPD)
Tirada 382.629 (2015)[1]
Ideologia socialdemocràcia
Identificadors
ISSN 0042-8949

Lloc web Lloc web oficial
Facebook: vorwaerts1876 Twitter: vorwaerts
Modifica les dades a Wikidata

HistòriaModifica

El periòdic es fundà com a fusió del Volsstaat d'Eisenach i el Neue Sozialdemokrat lassallià de l'Associació General de Treballadors d'Alemanya. Els seus primers editors foren Wilhelm Hasenclever i Wilhelm Liebknecht.[3] Tant Friedrich Engels com Kurt Tucholsky escrigueren al periòdic. La seva línia editorial recolzà als economistes marxistes de l'Imperi rus i, després de la divisió del partit, a l'ala menxevic. Publicà articles de Trotski, però no publicà cap de Lenin.

Durant la Primera Guerra Mundial, s'oposà a la política del partit coneguda com a Burgfrieden, per a posicionar-se en favor del pacifisme i la neutralitat fins a l'any 1916, poc després que Rudolf Hilferding fos cridat a files a l'exèrcit austríac. El rellevà Friedrich Stampfer com a editor en cap i s'encarregà de redreçar la línia de l'òrgan cap a les tesis del partit (rebent l'acusació de xovinista per part de la meitat del camp socialista). El periòdic s'oposà dràsticament a la Revolució d'Octubre de 1917, mantenint-se ferm amb el compromís d'intentar assolir el parlamentarisme a Alemanya.[4]

L'any 1923, va perdre un judici per difamacions contra Adolf Hitler, i hagué de pagar-li 6 milions de marcs. L'editorial acusà Hitler de rebre finançament de «jueus estatunidencs i Henry Ford».[5][6] Durant el període nazi, es prohibí el Partit Socialdemòcrata d'Alemanya, i en conseqüència la seva publicació s'hagué d'aturar l'any 1933 a Alemanya, tot i que persistí a l'exili, fins 1938 a Txecoslovàquia i fins 1940 a París.

L'any 1948 es refundà com a Neuer Vorwärts ("Nou Endavant") i l'any 1955 tornà a recuperar el seu nom original. Avui en dia té una periodicitat mensual i posa en circulació uns 515.000 exemplars perquè s'envia a tota la militància del partit.

ReferènciesModifica

  1. «Titelanzeige - Vorwärts» (en alemany). IVW.eu. [Consulta: 14 juny 2016].
  2. Luxemburg, Rosa. Huelga de masas, partido y sindicatos (en castellà). 1a ed.. editorial Siglo XXI España, p. 101-102. ISBN 978-84-323-1736-1. 
  3. Steenson, Gary P. Karl Kautsky: EarlyAssumptions, Preconceptions and prejudices (en anglès), p. 42. 
  4. Geschichte schreiben, Zukunft gestalten. 125 Jahre vorwärts (com a part de: Vorwärts, octubre 2001, Berlín)
  5. «Hitler Wins in Libel Suit» (en anglès). Jewish Telegraph Agency, 04-09-1923. [Consulta: 14 juny 2016].
  6. «Hitler Wins in Libel Suit» (en anglès). Canadian Jewish Review, 14-09-1923. [Consulta: 14 juny 2016].

Enllaços externsModifica