Dan Rather

periodista estatunidenc

Daniel Irvin Rather Jr. (Wharton, Texas, 31 d'octubre de 1931), conegut amb el diminutiu de Dan Rather és un periodista estatunidenc, ex presentador-estrella del diari televisat CBS Evening News [1]durant 24 anys, de març del 1981 a març del 2005. Ha contribuït també al magazine de la redacció de CBS "60 Minuts". Dirigeix i presenta ara sobre la cadena AXS TV "Dan Rather Reports", la seu propi programa de reportatges.

Infotaula de personaDan Rather

Dan Rather el 2005
Biografia
NaixementDaniel Irvin Rather Jr.
31 octubre 1931 Modifica el valor a Wikidata (92 anys)
Wharton (Texas) Modifica el valor a Wikidata
Dades personals
NacionalitatEstatunidenca
FormacióSam Houston State University
Heights High School (en) Tradueix
South Texas College of Law (en) Tradueix Modifica el valor a Wikidata
Activitat
Ocupacióperiodista
Activitat1950 Modifica el valor a Wikidata –
OcupadorAssociated Press Modifica el valor a Wikidata
PartitPartit Demòcrata dels Estats Units Modifica el valor a Wikidata
Membre de
Premis

Lloc webnewsandgutsmedia.com Modifica el valor a Wikidata
IMDB: nm0711710 TV.com: people/dan-rather TMDB.org: 95778
Twitter (X): DanRather Musicbrainz: 21b924ae-c4dc-4de9-a773-1eab289f5dc6 Modifica el valor a Wikidata

Rather va informar des de Dallas el novembre de 1963 en el moment de l'atemptat contra John F. Kennedy. A partir d'un reportatge tan impactant, va ser promocionat a CBS News, on va fer de corresponsal a la Casa Blanca a partir de 1964. Va exercir de corresponsal estranger a Londres i Vietnam durant els dos anys següents abans de tornar a la posició de corresponsal de la Casa Blanca. Va cobrir la presidència de Richard Nixon, incloent el viatge de Nixon a la Xina, l'escàndol Watergate i la renúncia del president.

Biografia

modifica

Joventut i formació

modifica

Dan Rather neix a Wharton a Texas.[2] La seva família s'instal·la a Houston i creix en el barri de Houston Heights, situat al nord-oest de la ciutat. Somia d'esdevenir periodista en la premsa escrita i surt diplomat per la universitat d'Estat Sam Houston l'any 1953.[3]

Començament de carrera

modifica

Dan Rather comença la seva carrera l'any 1950 Com a corresponsal a Huntsville per l'agència Associated Press. En els anys 1950, és periodista per la United Press Internacional (1950-1952). Treballa per diverses cadenes de ràdio texanes, així com pel Houston Chronicle (1954-1955).

Carrera a la televisió

modifica

El 1959, entra a la televisió com a periodista per KTRK-TV a Houston, a continuació és nomenat redactor d'informació per KHOU-TV, cadena de la xarxa CBS. El 1961, en el pas de l'huracà Carla, marxa a fer un reportatge a Galveston. A l'època, només l'exèrcit té el material de radar per seguir l'huracà. Va doncs a l'estació de radar de la Marina dels Estats Units d'Amèrica. La seva actuació en directe impressiona els dirigents de la xarxa, que el contracten l'any següent com corresponsal de la CBS News a Dallas.[3] El 1963, és el primer periodista a informar la notícia de la mort del president John Kennedy.[4] Els dirigents de la CBS News li demanen cobrir l'elecció presidencial de 1964.

Després d'una corresponsalia a l'estranger, presenta el CBS Weekend News tot sent el corresponsal de la cadena a la Casa Blanca durant la presidència de Richard Nixon. Durant els anys 1970, els seus reportatges per la revista 60 Minuts li permeten aspirar a la successió de Walter Cronkite per la presentació del CBS Evening News, el diari televisat del vespre. Presenta la seva primera edició el març del 1981.[5]

No obstant això, Durant els anys 1980, l'audiència disminueix i els mitjans concedits a la redacció per una cadena en crisi financera són limitats. L'octubre de 1986, és víctima d'una agressió a Nova York. Un dels assaltants, que se suposa és William Tager, li fa una pregunta que ha quedat com a famosa: « Kenneth, what is the frequency? » (« Kenneth, quina és la freqüència ? »). La frase ha inspirat al grup R.E.M. la cançó What's the Frequency, Kenneth?, que figura a el album Monster.

Entre 1993 i 1995, presenta CBS Evening News amb la periodista Connie Chung. Cap al final de la seva carrera, el diari és avançada en audiència per NBC Nightly News i ABC World News Tonight.

« Memogate » i sortida de CBS

modifica

El setembre del 2004, dos mesos abans l'elecció presidencial americana, Dan Rather presenta en el marc de la revista d'informació 60 Minutes Wednesday un reportatge acusant el president americà George W. Bush d'haver-se beneficiat de suports amb la finalitat d'efectuar el seu servei militar en la guarda nacional aèria del Texas durant la guerra del Vietnam.[1][6][7] L'autenticitat dels documents sobre el qual es suporta el reportatge és posada en dubte per la premsa, i l'assumpte provoca una polèmica politico-mediàtica.[6] La xarxa CBS reconeix que ho ha tractat de manera precipitada sense el temps necessari per autentificar els documents incriminats. Dan Rather presenta excuses, admet que la seva utilització constituïa un « error de judici ».[8]

CBS designa una comissió d'experts, dirigida per l'antic fiscal general Dick Thornburgh. En les seves conclusions, afirma que s'han donat « mancances deontològiques i professionals » .[6][7] L'afer desemboca en l'acomiadament de quatre assalariats : un productor i tres càrrecs superiors, entre els quals un vicepresident principal (vicepresident senior). No s'imposa cap sanció a Rather, que fa poc ha participat en l'elaboració del reportatge en relació amb el president Bush. La comissió li retreu una falta de ment crítica en el treball efectuat.[9] El periodista presenta la seva última edició de CBS Evening News el març del 2005,.[6] Abandona la xarxa el juny del 2006, abans que expiri el seu contracte.[2]

Dan Rather comença un procediment judicial en contra del seu ex-empresari per ruptura de contracte, reclamant 70 milions de dòlars a la CBS. Estima que la seva reputació ha estat enfosquida i haver-lo fet servir de cap de turc a la xarxa per apaivagar les seves relacions amb l'administració Bush. El 2010, és desestimada pel Tribunal d'apelació de l'Estat de Nova York (Nova York State Curt of Appeals).[7]

Vida personal

modifica
 
Rather a South by Southwest 2007; discutint els mitjans de comunicació, Internet i fent les "preguntes difícils".

Rather es va casar amb Jean Goebel el 1957. Tenen un fill i una filla i mantenen cases a la ciutat de Nova York i Austin, Texas. La seva filla Robin és ecologista i activista comunitària a Austin, Texas.[10] El seu fill Dan és ajudant del fiscal de districte a l'oficina del fiscal de districte a Manhattan, Nova York.[11]

La Sam Houston State University va canviar el nom del seu edifici de comunicacions després de Rather el 1994.[12] L'edifici allotja The Houstonian i KSHU, les estacions de ràdio i televisió dirigides per estudiants. El maig de 2007, Rather va rebre un doctorat honorari en lletres humanes del Siena College de Loudonville, Nova York, per les seves contribucions al periodisme de tota una vida.[13]

Rather continua pronunciant-se contra la suposada influència en el periodisme per part de les corporacions i els governs. En una conferència de 2008 a Minneapolis, Minnesota, patrocinada pel grup Free Press, Rather va criticar les organitzacions de notícies locals i nacionals, afirmant, segons els informes, que ja no hi ha incentius per fer "notícies bones i valuoses".[14]

Ha rebut nombrosos premis Emmy, diversos premis Peabody i diversos títols honorífics d'universitats.[15]

Premi Curs Títol del programa
Peabody 1975 Notícies CBS
Peabody 1976 60 Minuts
Peabody 1994 CBS Reports: Dia D
Peabody 1995 CBS Reports: In the Killing Fields of America
Premi Paul White
Associació de Notícies Digitals de Ràdio Televisió
1997 Assoliment de tota la vida
Peabody 2000 48 hores : Herois sota el foc
Peabody 2001 60 Minutes II: Memòries d'una massacre
Peabody 2004 60 Minutes II : Abús a Abu Ghraib
Premi Emmy Trustees 2014 Assoliment de tota la vida
Peabody 2022 Assoliment professional

A més d'aquests premis, Rather va ser inclòs al Saló de la Fama de la Televisió el 2004.[16] El 2001, va rebre el premi Golden Plate de l' American Academy of Achievement.[17]

Crítica

modifica

Com un dels últims periodistes de notícies de l'època de la primacia de notícies de la xarxa "Big Tree", Rather va ser ben considerat generalment dins de la seva professió pels periodistes de llarga trajectòria; tanmateix, ha estat acusat de tenir un biaix liberal.[18][19][20]

Reclamacions de parcialitat

modifica

Els comentaris de Rather a la pantalla i els informes de la nit de les eleccions han estat atacats des de la presidència de Richard Nixon. En una entrevista de juny de 2002 amb Larry King, el seu company de feina de feia temps (i que es descriu a si mateix liberal), Andy Rooney va declarar que Rather és "transparentment liberal".[21]

Durant les setmanes posteriors a les històries de Killian, Rather va rebre crítiques generalitzades d'altres periodistes i historiadors.[22] En una entrevista amb el comentarista Bill Maher, Rather va acusar Fox News Channel de rebre "punts de conversa" de la Casa Blanca controlada pels republicans. El comentarista de Fox News, Bill O'Reilly, que havia defensat Rather durant l'incident dels documents de Killian, va criticar Rather per no oferir cap prova per donar suport a l'afirmació.[23]

El 2002, Bernard Goldberg va publicar un llibre amb el títol Bias, al·legant un biaix liberal en les organitzacions de notícies impreses i de radiodifusió. Al llibre, Goldberg va utilitzar Dan Rather com a exemple principal d'un presentador de notícies amb un biaix liberal. També va criticar el presentador per les seves crítiques al servei del president George W. Bush i del vicepresident Dan Quayle a la Guàrdia Nacional, en lloc de l'exèrcit en servei actiu durant la guerra del Vietnam, i va qüestionar el servei del propi Rather.[24]

Van acusar Rather de tenir "una manca de voluntat per desafiar el poder i la política oficials" en els seus informes.[25] El periodista d'investigació Mark Hertsgaard va caracteritzar Rather com un "sever anticomunista " durant l'administració Reagan, per haver "denunciat les declaracions dels funcionaris públics amb considerable respecte".[26]

L'abril del 2001, segons una notícia de primera plana a The Washington Post, Rather va parlar en una recaptació de fons del partit demòcrata a Austin, Texas, on va ser el ponent destacat. Un dels amfitrions oficials de la recaptació de fons va ser la filla de Rather, Robin Rather; Més aviat va dir que no es va adonar que la seva filla era l'amfitrió de la recaptació de fons. Rather també va dir que no es va adonar que l'acte era una recaptació de fons partidista, tot i que sí que se'n va adonar després d'arribar a l'acte.[27]

De Walter Cronkite

modifica

Durant una aparició a l' American Morning de CNN l'any 2005, l'antic presentador de CBS Walter Cronkite va dir sobre Rather: "Va sorprendre a molta gent de CBS i d'altres llocs això, sense poder augmentar les qualificacions més enllà del tercer en un grup de tres homes, que van tolerar que fos allà durant tant de temps". Cronkite també va dir que li agradaria haver vist Bob Schieffer a la posició de Rather abans.[28]

Del director de notícies de Dallas CBS, Eddie Barker

modifica

Després de l'assassinat de Kennedy, mentre Rather era periodista de Dallas, va entrevistar un ministre, que va dir que alguns escolars locals havien celebrat el tiroteig del president. L'Associated Press va confirmar més tard la història. Un professor de l'escola va confirmar que alguns estudiants de l'escola havien aplaudit les notícies del director sobre Kennedy.[29] Eddie Barker, director de notícies local de l'àrea de Dallas de CBS, va dir que Rather, de fet, era conscient que els nens simplement estaven contents de ser enviats a casa abans d'hora, i no se'ls havia donat cap motiu pel tancament prematur de l'escola (els fills de Barker anaven a l'escola), segons va informar). Va afirmar que Rather havia tergiversat deliberadament els fets indicant que els nens estaven contents amb el tiroteig. Barker va intentar que acomiadessin Rather, però va ser bloquejat per la direcció nacional de CBS News.[30]

Llibres

modifica
modifica

El 2015, Dan Rather és encarnat per Robert Redford en la pel·lícula Truth de James Vanderbilt.[1]

Referències

modifica
  1. 1,0 1,1 1,2 Planas, Mònica «Dan Rather i la pantalla en blanc». Ara, 04-08-2016, pàg. 27.
  2. 2,0 2,1 (anglès) « Dan Rather Fast Facts », CNN, 28 maig 2013
  3. 3,0 3,1 (anglès) Gary Cartwright, « Dan Rather Retorting », Texas Monthly, març 2005
  4. David Bauder. «Dan Rather not invited to join CBS Kennedy coverage» (en anglès). Associated Press, 05-11-2013.
  5. Nathalie Mattheiem, « L'acteur : Dan Rather », Le Soir, 11 març 2005
  6. 6,0 6,1 6,2 6,3 Fabrice Rousselot. «Dan Rather bat en retraite». Libération, 10-03-2005.
  7. 7,0 7,1 7,2 Patricia Hurtado. «Dan Rather Loses Bid to Appeal Dismissal of CBS Suit» (en anglès). Bloomberg, 12-01-2010.
  8. Michael Dobbs. «Expert Cited by CBS Says He Didn't Authenticate Papers» (en anglès). The Washington Post, 14-09-2004.
  9. «CBS ousts four for roles in Bush Guard story» (en anglès). Associated Press, 1er octobre 2005.
  10. Dreyer, Throne. «Rag Radio 2013-09-27 - Newsman Dan Rather & Environmentalist Robin Rather in First Father-Daughter Interview». archive.org, 27-09-2013. [Consulta: 11 agost 2019].
  11. The New York Times, 17-04-1988.
  12. «Dan Rather To Speak At SHSU On September 28». shsu.edu. [Consulta: 11 agost 2019].
  13. «Dan Rather | Siena College». siena.edu. [Consulta: 11 agost 2019].
  14. , 08-06-2008.
  15. «MSU WELCOMES DAN RATHER AS ADVANCED DEGREE COMMENCEMENT SPEAKER». msutoday.msu.edu. [Consulta: 11 agost 2019].
  16. «Bob Barker Inducted into TV Hall of Fame». FoxNews.com. Fox News Network, LLC, 25-03-2015. [Consulta: 10 agost 2019].
  17. «Golden Plate Awardees of the American Academy of Achievement». www.achievement.org. American Academy of Achievement.
  18. «Dan Rather's Liberal Bias». Archive.mrc.org. [Consulta: 4 juny 2012].
  19. "Dan Rather: a pioneer and a lightning rod" at The Christian Science Monitor.
  20. Dropping the anchorman at The Economist.
  21. «CNN.com - Transcripts». [Consulta: 25 agost 2022].
  22. In Rush to Air, CBS Quashed Memo Worries The Washington Post – 19/9/2004.
  23. O'Reilly, Bill «Dan Rather Owes FOX News an Apology». FOX News, 04-12-2006.
  24. Goldberg, Bernard. Bias: A CBS Insider Exposes How the Media Distort the News. Regnery Publishing, 2002. ISBN 978-0-89526-190-8. 
  25. «Rather's Retirement and "Liberal Bias"». Fairness and Accuracy in Reporting, 2/3/ 2005. [Consulta: 21 desembre 2008].
  26. Hertsgaard 1988
  27. «Rather Spoke at Democratic Fundraiser». , 4/4/ 2001.
  28. «CNN.com - Transcripts». [Consulta: 25 agost 2022].
  29. «Dallas Students Cheer Shooting of Kennedy». AP, 27-11-1963.
  30. Philip Chalk, Wrong from the Beginning: Even in 1963, Dan Rather was a poor excuse for a newsman, The Weekly Standard, 14/3/2005.

Bibliografia

modifica